ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه سالمندان

نقش ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه سالمندان بسیار مهم و حیاطی است. با افزایش سن بدن انسان ضعیف‌تر و نحیف‌تر می‌شود. بنابراین عدم دریافت نیازهای ضروری در این مرحله از زندگی شرایط ادامه حیاط را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده و زمینه را برای بروز بسیاری از بیماری‌ها مساعد می‌کند.

مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن سالمندان کدامند؟

مهمترین ویتامین‌های که نیاز است همه سالمندان در برنامه غذایی روزانه خود دریافت کنند شامل ویتامین B12، فیبر، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین K، ویتامین A و غیره است در ادامه مطالب در با رابطه اهمیت مصرف هرکدام از موارد نام برده و خدمات مراقبت از سالمند در اصفهان  توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

چرا سالمندان نیاز به دریافت ویتامین D بالای دارند؟

همانطور که گفتیم نقش ویتامین‌ها و مواد غذای در تغذیه سالمندان بسیار مهم و حیاطی است. ویتامین D از جمله موارد بسیار مهم و حیاطی برای بدن سالمندان است و باید غذاهای سرشار از این ویتامین در برنامه غذایی او موجود باشد. همچنین در صورتی که پزشک سالمند ترجیح دهد باید فرد سالمند قرص یا شربت مکمل آن را نیز مصرف کند. قرار گرفتن در مجاورت نور خورشید در اوایل و ساعات پایانی روز نیز برای سالمندان مفید بوده و مقادیری از نیاز آن‌ها به ویتامین د را مرتفع می‌کند.

منابع غنی ویتامین د چیست؟

 غذاهایی نظیر لبنیات کم چرب، غلات، ابمیوه‌های غنی شده، ماهی، سبزیجاتی که برگ تیره دارند، نوشیدنی‌های گیاهی غنی شده، تخم مرغ، غذاها و ویتامین‌های غنی شده با ویتامین D در برنامه غذای سالمند گنجانده شود. موسساتی که خدمات نگهداری از بیمار در اصفهان ارائه می‌دهند باید در تیم خود پرستاران آموزش دیده داشته باشند، تا در صورت فقدان دانش خانواده‌ها در این باره آن‌ها را از حساسیت امر به خوبی آشنا کنند. همچنین پرستار و مراقب سالمند نیز باید نیازهای او را بشناسد.

چرا بدن سالمندان نیاز کلسیم کافی دارد؟

نقش ویتامین‌ها و مواد غذای در تغذیه  سالمندان حیاتی است و کلسیم نیز جزو مواردی به شمار می‌رود که سالمند نیاز ضروری به آن دارد. کلسیم و ویتامین D مکمل یکدیگر هستند. به عبارت دیگر اگر بدن با فقدان ویتامین د مواجه باشد، در دریافت کلسیم مورد نیاز خود نیز با مشکل مواجهه می‌شود. کلسیم از جمله موارد بسیار مهم برای سلامت استخوان بندی بدن است.

منابع غنی کلسیم چیست؟

استفاده از منابع غنی کلسیم نظیر لبنیات علی‌الخصوص کشک، بادام، خرما و غیره از همان سنین کودکی توصیه می‌شود. زیرا در غیر این صورت در همان میان سالی و سال‌های ابتدای سالمندی بدن با مشکل پوکی استخوان مواجه خواهد شد. پوکی استخوان یک بیماری مهلکی است که در آن استخوان‌های بدن بسیار نحیف و شکننده می‌شوند. از این رو استخوان‌های  فرد بیمار با کوچکترین ضربه‌ای در معرض شکستی قرار می‌گیرند.

حتما این مقاله را بخوانید: خدمات نگهداری از سالمند در اصفهان

چرا بدن سالمندان به ویتامین B12 نیاز دارد؟

ویتامین B12 نیز از جمله مواردی است که در بحث نقش ویتامین‌ها و مواد غذای در تغذیه  سالمندان مهم است. زیرا نقش بسیار مهمی در سلامت قلب و تراکم استخوانی انسان دارد. متاسفانه بسیاری انسان‌ها پس از سنین ۵۰ سالگی قادر نیستند ویتامین B12 مورد نیاز بدن خود را جذب کنند، از اینرو با مشکلات ناشی از آن مواجه می‌شوند. اما به طور کلی همه سالمندان باید در برنامه غذایی روزانه منابع غنی این ویتامین را قرار دهند.

منابع ویتامین ب ۱۲ کدامند؟

غلات غنی شده، غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، لبنیات، مغزیجات مهمترین منابع ویتامین B12 به شمار می‌روند. فقدان ویتامین B12 عوارض دیگری نظیر خستگی، کم خونی، افسردگی، ضعف سیستم عصبی و غیره را نیز در پی دارد. بنابراین لازم است خانواده در این رابطه نیز حساسیت بیشتری به خرج بدهند و برای مراقبت بیشتر از عضو سالمند. خانواده دربر نامه غذایی او مواد غذایی غنی ویتامین B12 قرار دهند.

مقاله ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه سالمندان چه نقشی دارند؟

چرا مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه سالمندان مهم است؟

یکی از عوارض پیری اختلالات حرکتی و کاهش تحرک است. این امر منجر به بروز اختلالات گوارشی می‌شود. به همین دلیل اکثر سالمندان با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند. فیبرها از جمله مواردی هستند که نظم بدن را حفظ کرده و در کنار رفع یبوست وزن را نیز کنترل می‌کنند. هموروئید یا بواسیر نیز از جمله مشکلات رایج در کهنسالی است که مصرف فیبر کافی در طول روز عوارض ناشی از این مشکلات را نیر کمتر می‌کند. مواد غذایی غنی از فیبر شامل جو، گندم سبوس دار، حبوبات، اسفناج، کلم گلابی، کلم بروکلی، کرفس، هویج، سیب با پوست، پرتقال هستند. مصرف فیبرها در پیشگیری و کاهش ابتلا به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی نیز مفید هستند.

چرا بدن سالمندان نیاز به دریافت ویتامین C دارد؟

ویتامین C نیز از جمله مواردی است که باید اهمیت آن را در بحث نقش ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه سالمندان بازگو کرد. این ویتامین نقش بسیار پررنگی در افزایش سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین کمبود و فقدان آن بدن بسیار ضعیف کرده و مقاومت آن را در برابر انواع بیماری کم می‌کند. متاسفانه افزایش سن سیستم ایمنی بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و از اینرو سالمندان، درگیری با بیماری‌ها را بیشتر تجربه می‌کنند. دریافت ویتامین C به اندازه کافی تا حدودی از عوارض این مشکل را دفع کرده و بدن را قوی می‌کند.

منابع غنی ویتامین ث چیست؟

سبزیجات و میوه‌ها مخصوصا مرکبات منابع غنی ویتامین C به شمار می رود. و باید همه سالمندان در برنامه غذایی خود این موارد را قرار بدهند. خانواده و همراه بیمار در اصفهان باید با همه نیازهای بدن وی آشنا باشند و در صورت عدم اطلاعات کافی از پزشک معالج وی مشورت و راهنمایی دریافت کنند.

چرا بدن سالمندان نیاز به دریافت پتاسیم دارد؟

پتاسیم نیز از جمله مواردی به شمار می رود که برای سلامتی و افزایش عمر سالمندان حیاتی بوده و باید در برنامه غذایی آن‌ها باشد. این املاح مهم از ضخیم شدن دیواره رگ‌ها پیشگیری کرده و سالمندان را از خطر سکته‌های قلبی و مغزی دور می‌کند. به همین دلیل نیاز است همه سالمندان تعادل دریافت پتاسیم و سدیم را رعایت کنند. زیرا کاهش مصرف پتاسیم و افزایش سدیم به شدت بدن را در معرض افزایش فشار خون قرار می‌دهد. این امر جان و سلامتی سالمند را به شدت به خطر می‌اندازد.

منابع غنی پتاسیم چیست؟

سیب زمینی سرشار از پتاسیم است و یک عدد سیب زمینی ۶۹۴ میلی گرم پتاسیم دارد‌. همچنین به عنوان منبع غنی فیبر و بتاکارن نیز شناخته می شود. به همین دلیل مصرف کبابی و آبپز آن برای سالمندان بسیار مفید و ارزشمند است. سالمندانی که مشکلات قلبی و عروقی و تنفسی دارند می‌توانند به مراکز فروش دستگاه اکسیژن ساز در اصفهان مراجعه کرده و این ابزار ضروری خود را با قیمت مناسب بخرند.

منبع: سلامت بی نظیر

این نوشته در مقاله ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *