پرستاری از سالمند مبتلا به آلزایمر

برای مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر در منزل، شناخت ماهیت بیماری و روش های صحیح مراقبت در منزل ضروری است. این به معنای شناخت بیماری و عوارض آن و سپس اعمال روش های مناسب مراقبت از بیمار است. آلزایمر یک بیماری پیشرونده است. یعنی به مرور زمان عوارض آن بیشتر می شود زیرا آلزایمر سلول های مغز را از بین می برد. بنابراین باید توجه داشت که مراقبت از این بیماران در منزل و مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر فرآیندی طولانی است که به طور مستمر نیاز به مراقبت های کمی و کیفی را، افزایش می دهد.

بیماری آلزایمر ابتدا توانایی زبان و گفتار و سپس استدلال و تفکر و حافظه را از بین می برد به گونه ای که فرد حتی قادر به تشخیص زمان و روز نمی شود.

مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر

پیری زمانی است که همه با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد. در این زمان، زندگی برای یک فرد دشوارتر شده است و او قادر به تامین هزینه های خود نیست.

در حال حاضر ممکن است این شرایط به دلیل بیماری ها سخت تر شود. یکی از این بیماری ها بیماری آلزایمر است که آمارهای جهانی آن حکایت از شیوع بالای این بیماری در بین سالمندان دارد.

نگاهی به آمار بیماری آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر در اصل یک بیماری مغزی است و مانند زالو به مغز می چسبد و آن را می کشد. بیماری آلزایمر به تدریج باعث کاهش حافظه فرد می شود و به تدریج به سطحی می رسد که تمام حافظه را مختل می کند و در نهایت منجر به مرگ بیمار می شود. طبق آمار، حدود ۴۴ میلیون نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و روند جمعیت سالمندان روز به روز در حال افزایش است.

نکاتی برای مراقبت از افراد مسن مبتلا به آلزایمر

همانطور که می دانید بیماری آلزایمر نوعی اختلال پیش رونده است که بیمار مبتلا به آلزایمر توانایی بازگشت به حالت قبل را ندارد. در اصطلاح پزشکی به این فرآیند برگشت ناپذیر می گویند.
همانطور که گفتیم این بیماری آرام آرام قدرت حافظه را از فرد می گیرد و در صورت عدم کنترل صحیح به حدی پیش می رود که توانایی انجام کارهای ساده را از بیمار سلب می کند. همانطور که در بالا گفتیم، دوران سالمندی دورانی است که در نهایت با آن روبرو خواهیم شد.
سالمندی با بیماری های قلبی، محدودیت های عضلانی و حرکتی و غیره همراه است، بنابراین یک فرد عاقل باید در نظر داشته باشد که آلزایمر، کار را برای سالمند عزیز بسیار سخت می کند.

درباره بیماری آلزایمر بیشتر بدانید

بیماری آلزایمر در سه مرحله “مقدماتی، میانی و پیشرفته” ایجاد می شود. در مرحله میانی که معمولاً ۲ تا ۱۰ سال پس از شروع بیماری آلزایمر رخ می دهد، معمولاً بسیاری از حافظه افراد مسن از بین می رود و تفاوت های مشهودی در رفتار و خلق و خوی آنها ظاهر می شود.
بنابراین، افراد مسن در مرحله میانی بیماری آلزایمر نیاز به مراقبت بیشتری دارند. خدمات نگهداری از سالمند در اصفهان که مبتلا به آلزایمر است، به صبر زیادی نیاز دارد. به عنوان یک مراقب باید توجه داشته باشید که با تشدید این بیماری نقش شما در مدیریت آن افزایش می‌یابد و مسئولیت‌های بیشتری خواهید داشت.

ایمن سازی محیط

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای محافظت از بیمار آلزایمری خود باید انجام دهید، ایمن سازی خانه است. زیرا رفتار بیمار آلزایمری (به ویژه افراد مسن) به خصوص در مراحل پیشرفته غیرقابل پیش بینی است و ایمن سازی محیط خانه می تواند خطر آسیب را برای آن عزیزان کاهش دهد.


مراقب باشید تمام اشیایی را که بیمارتان می تواند برای ایجاد خطر از آنها استفاده کند دور نگه دارید و از تماس سالمندان مبتلا به آلزایمر با اشیاء خطرناک مانند چاقو، مایعات تیز، اجاق گاز و غیره جلوگیری کنید.

نکته دیگر همراهی با سالمند مبتلا به آلزایمر در قسمت های خاصی از خانه مانند پله ها، آسانسورها، پارکینگ ها و حیاط است. مطمئن شوید که قفل ها به درستی کار می کنند، خانه مرتب است، دارو در دسترس نیست و راهروها روشن هستند.

از یک برنامه ثابت استفاده کنید

داشتن برنامه ریزی دقیق و ثابت یکی از نکات بسیار مهم در خدمات نگهداری از بیمار در اصفهان است. حال فکر کنید سالمند شما به آلزایمر مبتلاست، آن وقت اهمیت این موضوع دو چندان می شود. بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است به دلیل ضعیف شدن  حافظه، وعده های غذایی، داروها و زمان مصرف آنها را فراموش کنند.

نکته مهم دیگر این است که سالمندان مبتلا به آلزایمر، همزمان با بیماری آلزایمر از محدودیت های حرکتی و کهولت سن رنج می برند و مجبورند داروهای زیادی مصرف کنند.

یکی از خطراتی که برای این قبیل بستگان وجود دارد فراموشی زمان مصرف داروهای خود است که می تواند منجر به بیماری جدی بیمار شود.

برای مراقبت از چنین عزیزانی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و زمان مصرف صحیح داروها را بدانید. به یاد داشته باشید، برنامه ریزی فقط به معنای زمان مصرف قرص ها نیست. زمان خوردن، حمام کردن، مصرف دارو و خواب نیز باید بخشی از برنامه ریزی شما باشد.

بیمار را فعال نگه دارید

فعال بودن در هر بخشی از زندگی می تواند تأثیرات مثبت زیادی به همراه داشته باشد. سالمند مبتلا به آلزایمر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحرک و ارتباط با دیگران می تواند تاثیر بسزایی در میزان پیشرفت این بیماری داشته باشد. به عنوان مثال، مراقب باید سعی کند بیمار را با راه رفتن، حرکات کششی، رفتن به پارک، باغبانی، ملاقات با دوستان و غیره فعال نگه دارد.

عزت نفس و استقلال خود را حفظ کنید

درست است که این مواردی که بیان کردیم برای حفظ سلامتی بیمار ضروری است، اما باید مراقب باشیم که این موارد بیمار شما را از حفظ استقلال و عزت نفس محروم نکند. شما باید اجازه دهید که سالمند مستقل باشد و با کمترین کمک و وابستگی به شما تا حد امکان کار خود را انجام دهد.

علاوه بر این تفاسیر، بیمار باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد. برای ایجاد این احساس در بیمار باید به بهداشت فردی بیمار توجه ویژه ای داشت. مواردی مانند مسواک زدن، حمام کردن، شستن لباس ها، کوتاه کردن موها، استفاده از رنگ های شاد در لباس ها و غیره. تاثیر زیادی در ذهن سالمندان خواهد داشت.

استفاده از تکنولوژی

استفاده از فناوری ها می تواند در مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، استفاده از GPS دستی برای سالمندان می تواند از گم شدن سالمندان شما جلوگیری کند و به شما این امکان را می دهد که به راحتی مکان بیمار خود را پیدا کنید. این فناوری به شما این امکان را می دهد که در زمان دوری از بیمار خود مراقبت کنید.

خلاصه

به طور خلاصه باید در نظر گرفت که افزایش سن یک فرآیند طبیعی است که معمولاً برای افراد مشکل ایجاد می کند. مراقبت از سالمند به خودی خود دشوار است و مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر از این هم بیشتر است. اگر احساس می کنید ظرفیت نگهداری از سالمندان و بیماران را ندارید می توانید این کار را به امداد طاهر بسپارید.

 نکات کلیدی برای مراقبت در منزل و پرستاری برای سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر همه اعضای خانواده باید ماهیت بیماری را بدانند و از نظر روحی آماده باشند.برنامه ریزی روزانه خانه باید برای کمک به یادآوری بیمار سازگار باشد. مانند زمان صرف غذا، حمام یا خواب رفتار یک بیمار آلزایمر قابل پیش بینی نیست، بنابراین محیط خانه را ایمن کنید زیرا وسایل خطرناک می توانند به منابع خطرناک تبدیل شوند، مانند اجاق گاز، وسایل برقی و غیره.

به همان اندازه که از بیمار مراقبت می کنید مراقب خود باشید زیرا در غیر این صورت دچار افسردگی می شوید و دیگر نمی توانید در خانه از بیمار مراقبت کنید. برای این کار باید بیرون بروید، مهمانی یا هر گردهمایی دیگری داشته باشید و روابط اجتماعی خود را حفظ کنید.

اگر شما و اعضای خانواده تان شرایط مالی یا روحی لازم برای مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر را ندارید می تواند احساس درماندگی و افسردگی و انزوا را در شما ایجاد کند. می توانید از مراکز نگهداری سالمندان بیمار استفاده کنید و با مشاوره پزشک یا مددکار اجتماعی یک مرکز مراقبت تخصصی پیدا کنید و یا از خدمات این مراکز در خانه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *