فهرست مطالب

اصول نگهداری از کودکان و نوزادان

اصول نگهداری از کودکان و نوزادان شامل یک سری رفتارهای خاص است که هر پدر و مادری قبل از آنکه تجربه شیرین  دلچسب پدر و مادر شدن را به دست بیاورد آن‌ها را بیاموزید. همچنین آن دسته از عزیزانی که به عنوان پرستار کودک و نوزاد تصمیم به کار دارد یا در این حوزه فعالیت می‌کند باید، اصول نگهداری از آنها را فرا بگیربد. مهمترین اصول نگهداری از کودکان و نوزادان شامل موارد مواردی هستند که در ادامه مطالب به صورت خلاصه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

تغذیه کودکان در شش ماهه اول

یکی از مهمترین و اصلی ترین اصولی که نیاز است پدرها و مادرها و همچنین پرستاران کودک در رابطه با آن اطلاعات کافی داشته باشند، تغذیه کودک است. تغذیه از همان بدو تولد تا زمانی که دوران کودکی سپری شود مهم است. بطور معمول یک نوزاد تازه به دنیا آمده تا سن شش ماهگی باید هر دو الی سه ساعت یکبار تغذیه شود.

توصیه مهم در رابطه با تغذیه نوزادان این است که مادر حتماً شیر خود را به او بدهد. شیر مادر دربردارنده مهمترین نیازهای کودک بوده و همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده ثابت شده است. تاثیر بسیار موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن او دارد. برای گرفتن پرستار کودک ماهر و همراه بیمار در اصفهان می‌توان از موسسان فعال در این حوزه کمک گرفت.

تغذیه کودک بعد از شش ماهگی

تواند مصرف کند

پس از سن ۶ ماهگی کودک می‌تواند در کنار شیر مادر سایر مواد غذایی را نیز استفاده کند. همچنین لازم است تا سن دو سالگی همواره در کنار مواد غذایی شیر مادر نیز در برنامه غذایی کودک باشد. پس از آن دیگر پدر و مادرها وظیفه دارند یک برنامه غذایی سالم که همه گروه های غذایی در آن موجود باشد را برای کودک در نظر بگیرند. البته فراموش نشود که پروتئین و گوشت قرمز باید به اندازه نیاز در برنامه غذایی کودک باشد. درغیر اینصورت احتمال در دارد که کودک دچار کم خونی شود.

آروغ زدن

آروغ زدن نیز یکی از اصول مهمی است که مخصوصاً مادرها باید آن را فرا بگیرند، زیرا نیاز است بعد از هر مرحله‌ای که به کودک شیر می‌دهند آروغ او را بگیرند. آروغ شامل هوایی است که کودک در حین مکیدن به همراه شیر قورت می‌دهد. اگر مادر به خوبی نتواند آروغ کودکش بگیرد مسلما گاز و هوا باقیمانده در معده و منجر به قولنج و شکم درد او خواهد شد. همچنین گرفتن آروغ کودک در هضم غذا نیز به او کمک می‌کند.

درست نگه داشتن نوزاد

یکی دیگر از اصول مهم اینه که پدر و مادرها و پرستاران کودک باید بر آن تسلط داشته باشد درست بغل کردن کودک است. منظور از درست بغل کردن کودک این است که او را به نحوی در بغل گرفت که سر و گردنش تحت فشار قرار نگیرد. بدن کودک ضعیف است و بعد از سنین ۳ ماهگی تازه می توانند سنگینی سر و گردن خود را تحمل کنند.

مراقبت از بند ناف

مراقبت از بند ناف نیز از اصول مهم نگهداری از کودک است. معمولاً کودکان تازه به دنیا آمده‌ تا چند روز بند ناف خود را به همراه دارند. بنابراین والدین باید به این نکته توجه داشته باشند و از فشار بیش از حد به بند ناف کودک پرهیز کنند.

همچنین نیاز است که کودک را در با آب ولرم شستشو کنند. به هر حال بند ناف برای آنکه در مجاورت عفونت قرار نگیرد باید خشک باشد. باید پس از هر بار شستشو و حمام کودک اطراف بند ناف با پارچه‌ای تمیز کاملا خشک شود. برای دریافت خدمات مراقبت از کودک و خدمات نگهداری از بیمار در اصفهان می‌توان از تجربیات پرستاران خبره کودک بهره‌مند شد.

اصول نگهداری از کودکان و نوزادان

پوشک کردن کودک

پوشاک کردن کودک نیز از موارد مهمی است که پدر و مادرها باید مد نظر قرار داشته باشند. تعویض پوشاک کودک حس خوشایندی به انسان نمی‌دهد. باید بگوییم که یکی از مهمترین نشانه‌های سلامت و تغذیه خوب او این است که روزانه حداقل ۶ تا ۸ بار پوشکش را خیس کند. همچنین یک کودک سالم بطور منظم دفع مدفوع می‌کند. گاهی اوقات نیز این امکان وجود دارد که یک کودک در طی یک روز ۱۰ بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.

استحمام کودک

یکی از چالش‌هایی بسیار حساسی که مادرها مخصوصاً مادر‌هایی که برای اولین بار مادر شدن را تجربه می‌کنند. با آن روبه‌رو می‌شوند استحمام کودک تازه متولد شده است. متخصصان توصیه می‌کنند کودکان سالمی که بیشتر از ۲.۵ کیلو وزن دارند بابد پس از ۲ الی ۶ ساعت پس از به دنیا آمدن استحمام شوند. در صورتی که وزن کودک کمتر است عدد ذکر شده باشد باید برای حمام کردن او تا افتادن بند نافش صبر کرد.

برای حمام کردن کودک نیاز به یک سری وسایل نظیر صابون مخصوص کودک، حوله نرم، لوسیون، پوشک تمیز، کرم کودک است که مادر ها قبل از این که کودک خود را به حمام ببریم باید آنها را دم دست بگذارند. مادرهایی دست تنها هستند و تنهایی قادر به حمام نوزاد خود نیستند، می‌تواند از موسساتی که پرستار کودک و خدمات مراقبت از سالمند در اصفهان ارائه می‌دهند کمک بگیرند.

ماساژ کودک

پدر و مادرهایی که تمایل دارند رابطه عاطفی قوی با فرزند خود داشته باشند، باید بدانند که ماساژ دادن کودک یک روش بسیار ایده آل و مثمر برای این کار است. همچنین ماساژ دادن کودک منجر به آرامش او شده و هضم غذایش را بهتر می‌کند. برای این کار کافی است کمی روغن یا لوسیون مخصوص را کف دست خود مالید و سپس به آرامی بدن کودک را ماساژ داد. بهترین زمان برای ماساژ بدن کودک قبل از حمام بردن او است.

پیشنهاد می‌کنم مقاله وظایف مهم پرستار هنگام نگهداری از کودک در منزل را مطالعه نمایید

خواب کودک

زمانی که کودک به دنیا می‌آید تا سن دو ماهگی روزانه نیاز به ۱۶ ساعت خواب دارد و معمولاً بین ۲ الی ۴ ساعت چرت می‌زند. عواملی که باعث می‌شود خواب منظم کودک به‌هم بریزد عدم تغذیه مناسب و خیس بودن پوشاک او است. هر کودک نیاز دارد که هر سه ساعت یکبار غذا بخورد. بنابر این کودک‌هایی که خوش‌خواب هستند و بیشتر از ۴ ساعت می‌خوابند، مادر‌ها باید آن‌ها را برای تغذیه و شیردهی بیدار کنند. همچنین نباید کودک را کلا به یک طرف خواباند. مشکلات تنفسی نیز خواب کودک را مختل می‌کند. کودکانی که اختلال تنفسی دارند باید برای تهیه دستگاه اکسیژن ساز مناسب برای آن‌ها به مراکز فروش دستگاه اکسیژن ساز در اصفهان مراجعه کرد.

اصول نگهداری از کودکان و نوزادان در نظافت کودک

مهمترین گزینه در رابطه اصول نگهداری از کودکان و نوزادان ناخن آنها است. باید بگوییم که رشد ناخن نوزادهای تازه به دنیا آمده بسیار سریع است و به همین دلیل اگر ناخن آنها به موقع کوتاه نشود ممکن است به دلیل چنگ‌های که می‌زند زخم‌هایی را در سر و صورت خود ایجاد کنند. نکته مهم دیگر این است که برای کوتاه کردن ناخن کودکان باید حتماً از ناخن گیر مخصوص خود آنها استفاده کرد و بهتر است این کار را وقتی که کودک خواب است انجام داد. برای دریافت خدمات مرتبط به با مراقبت و نگهداری کودک می‌توان از موسساتی خدمات نگهداری از کودک و خدمات نگهداری از سالمند در اصفهان عرضه می‌کنند خدمت دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *